Under
min tid i Försvarsmakten har jag uppfattat att säkerhetsinstruktionen (SäkI) är
allenarådande när det gäller att reglera säkerheten. Dokumentet är nästan fult
att ifrågasätta och har näst intill en religiös status, dess betydelse
genomsyrar verksamheten. Men den reglerar oerhört lite av den militära professionen.
Jag vill påstå att de anställda soldaterna och officerarna för det mesta
arbetar under föreskrifter från arbetsmiljöverket. Om vi för enkelhetens skull
antar att en soldat eller officer gör 10-20% av verksamheten i det som kan
betraktas som under övning, ca 8-9 veckor per år. Den tiden är SäkI styrande,
men när det inte är övning gäller arbetsmiljöverkets föreskrifter. Rutintjänst,
vård och återställning kan inte ses som övning utan snarare som ett ordinärt arbete.
Innan
en övning sker omfattande förberedelse och riskanalyser, men i den dagliga
verksamheten får arbetet bara ske med en enklare order, ingen riskanalys och
ofta utan uppföljning.
Varför
är det så?
Varför
gör vi skillnad på säkerhet i vardagen och säkerhet under övning?
Hur
kan en militär skola utbilda i SäkI men inte i andra föreskrifter?
Jag
påstår även att det är ytterst få som lägger samma kraft för att planera den
daglig verksamheten som när en stridsövning skall planeras. Hur kan 80% av
arbetet sakna tydliga interna instruktioner när övriga 20% är reglerat. En aspekt
kan vara bristande engagemang från Försvarsmaktens ledning eller bristande
kompetens på samtliga nivåer. Vilket visar sig när man frågar den individen om
vad som reglera den specifika verksamheten. Ingen kan nämna en föreskrift från
arbetsmiljöverken eller någon annan myndighet när dom blir tillfrågade vad som
reglerar den specifika verksamheten. I en övningssituation kan nästan samtliga ange
rätt SäkI bok och i vissa fall sidhänvisningar.
Försvarsmakten
tenderar att isolerar alla jobbiga områden som inte direkt ingår i bilden av
det militära yrket. Arbetsmiljö blir reducerat till att endast omfatta enskilda
individer som ofta saknar mandat eller ekonomi för att förändra. Dessa
specialister blir ett hot och en belastning för organisationen. Den militära
chefen har inte rätt verktyg för att vara chef vilket inte är den enskildes fel
utan snarare en produkt av ett kulturellt problem. Officeren skolas in i en
ogynnsam bild där ifrågasättande inte är uppskattat och där frågor ofta är en
produkt av sitt eget tillkortakommande. Organisationen fostrar rädd individer
som inte känner en grundtrygghet, där basen är den egna kompetensen. Ofta tillskrivs
höga officerare olika attributer som indikerar kunskap och kritiskt tänkande.
Men i verkligheten har dess individer liten eller ingen kunskap om den
verksamhet de skall leda vilket speglar deras utbildning från Försvarshögskolan
som inte avhandlar den typen av kunskap. Vilket leder till att de känner sig
hotade när de möter individer som besitter den typen av kunskap. Den militära professionens
största hot är dess egen inskränkthet och övertygelse om att vi är bäst på
allt.
Det
är svårt att utvecklas om man är bäst men det blir än svårare när man i
verklighet inte ens har börjat men ger sken av att vara i slutet av resan. Vissa
deviser genomsyrar verksamheten: Ett säkert uppträdande döljer oceaner av
osäkerhet är tyvärr alltför vanlig och en 80% lösning är tillräckligt bra. Men
få reflekterar över att det skapar en osäkerhet och en restriktiv inställning
till frågor. Ytterst få gör den avancerade matematiska beräkningen att multiplicera
en 80% lösning med en eller fler andra 80% lösningar.
Hur
kommer det sig att facket inte ställer högre krav? En tolkning jag gör är att
facket på lokal nivå är tätt knutet med arbetsgivaren vilket gör det svårt att
ställa krav eller framföra relevant kritik. Facket rekryterar från anställda,
när dessa saknar relevant utbildning hur kan då facket utföra sitt arbete som
en kritisk aktör och motpol mot arbetsgivaren.