fredag 4 november 2016

Finland och Sverige

Kungliga krigsvetenskapsakademin redogör för olika skillnader mellan Sverige och Finland och hur dessa skillnader formar våra beslut.

Skillnaderna mellan Finland och Sverige stammar inte bara ur geografin, utan också ur ländernas olika historiska erfarenheter. De avspeglas direkt i dagens värderingar. Pragmatismen är Finlands trosbekännelse. Överlevnadsinstinkten – survival – definierar än i dag Finlands identitet. Sveriges ideologiskt färgade världsuppfattning har trängt den i andra världskriget och Kalla kriget hårt prövade pragmatismen åt sidan. Den 200-åriga neutralitetstraditionen utgör fortfarande en del av den svenska identiteten. Därför är en del av befolkningen i opinionsmätningarna för både neutralitet och en anslutning till Nato.
(René Nyberg, 2016)

Jag vill även påstå att den svenska neutraliteten och den finska överlevnadsinstinkten triggar samma mekanism hos politiker. Graden av neutralitet kan diskuteras men det är likväl ett ställningstagande som bidrar till, och påverkar vår moderna säkerhetspolitiska utveckling. Förändringar i den egna självbilden kan därför vara svåra att genomföra. Beslut påverkas bl.a. av känslor, erfarenheter och utbildning. När dagens förändrade hotbild möter den politiska verkligheten är det därför troligt att våra politiker upplever osäkerhet och rädsla på grund av våra nära samarbeten med Nato och EU.
Liknande känslor påverkar säkerhet de finska politikerna men där kopplar jag rädslan till det historiska arv som Finland har av krig. Samma känsla, men den orsakar olika effekter hos beslutsfattare. Sverige blir vagare och mer distanserat medans Finland blir tydligare och mer konkret.
Sammantaget verkar det var två olika synsätt som påverkar den försvarspolitiska utvecklingen. Individen som har upplevt de negativa konsekvenserna av ett beslut tenderar att uppfatta riskerna som farligare. I förarspolitiken kan eventuellt ett liknade resonemang användas. Individer som har erfarenhet av militära konflikter, kriser och krig bedömer troligen risker i vårt närområde som farligare. Politiker som saknar den militära erfarenheten bedömer sannolikt samma risker som mindre farliga. Vilket till del kan förklara skillnader mellan Finland och Sverige. Det bidrar även till att förklara varför det finns olika uppfattningar i Sverige om risknivån i Östersjön. Försvarsmaktsledningen och vår politiska ledning kan omöjligen göra samma bedömning av risknivån. Hot och risk är subjektiva uppfattningar som påverkas av en mängd olika faktorer som t.ex. känslor och erfarenhet.