söndag 16 oktober 2016

Något att fundera över

Användningen av sociala medier har växt lavinartat de senaste åren. Poliser, officerare och sjuksköterskor uttalar sig om arbetsupplevelser eller den politik som bedrivs. Arbetstagare från en hierarkisk arbetsplats får möjlighet att beskriva sin verklighet. Jag tror att klimatet i organisationen avspeglar behovet av att kommunicera på sociala medier, om det är svårt att prata intern bubblar frågorna ut externt.
Många är anonyma vilket kan visa på att organisationen inte har ett öppet tillåtande klimat. Det är högt i tak men nära till dörren, är en gammal fras som jag själv upplevt flera gånger. Det kritiska tänkandet skall bara riktas utåt mot externa källor, ifrågasättande av interna metoder och arbetssätt är fortfarande tabubelagt. Många chefer känner sig säkert hotade av medarbetare som ifrågasätter uppgifter och procedurer. Men om man som chef inte kan svara på några enkla varför frågor, kan det indikera att fel beslut har fattats. Om man inte vet varför ett beslut tas är det svårt att implementera lösningen på ett trovärdigt sätt. Många hierarkiska organisationer lyckas rekrytera/attrahera lojala medarbetare. Men lojalitet är inte villkorslöst utan kräver en motprestation. Chefer och arbetsledare kan inte kräva lojalitet om de inte är beredda att själva vara lojala mot arbetstagaren. Jag menar att öppenheten, informationsöverspridning och påverkan har stora effekter på lojalitet. Jag tror att när individer känner sig delaktiga och informerade blir de ofta mer benägna att utföra arbetshandlingar till en större noggrannhet jämfört mot individer som inte upplever sig delaktiga.
En minskad delaktighet skapar missnöje, individer har ofta behov av att ventiler och kommunicera sina upplevelser. Om dess synpunkter inte kan föras fram intern riktas behovet till andra kanaler.
Jag tycker att det är synd att de engagemanget inte tas till vara på av dessa organisationer, samhällsdebatten i sociala medier visar på ett engagemang som är ytterst positivt för utveckling.
Därför blir det nästan löjligt när stora organisationer skall göra organisationsförändringar med konsulter som är inköpta resurser. Den verkliga motorn till förändring ligger i engagemanget hos den outnyttjade personalen som inte får vara delaktiga.

Engagemang har en positiv och en negativ sida, den negativa sidan är skrämmande och osäkra chefer känner sig säkert hotade av dessa människor. Därför är det enklare att omge sig med människor som tycker som jag, men det bekräftar bara det jag redan vet.
Vill man utvecklas som människa bör man sträva efter att belysa aspekter som bryter normen.
Om alla tänker enkelspårigt kan vi aldrig hitta den brilliant lösningen på ett problem.