måndag 26 september 2016

Personaltjänst och HR centrum

Dagens fundering är kopplad till organisationsstrukturen och inte till funktioner och tjänster inom HR centrum. Om personalen är vår viktigaste resurs hur kommer det sig att vi har ett HR centrum. Det finns mig veterligen inget ekonomicentrum. Genom att skapa organisationsstrukturen visar försvarsmakten även att personaltjänsten är mindre viktig än övriga funktioner. Personalfrågor är reducerade till ett sidospår. Vilka signaleffekter får det längre ner i organisationen? Ett rimligt antagande är att införandet av HR centrum som förband medför att övriga organisationsenheter nedprioriterar personalfrågor omedvetet, på grund av att området är flyttat från högsta ledningsnivån till en lägre. Chefer är hänvisade till ett telefonstöd för att få svar på frågor. Telefonlinjen stärker mitt antagande att personaltjänsten inte är prioriterad. Kunskap på lokal nivå blir överflödig vilket medför att kurser i management och personaltjänst anses onödiga. Första linjens chefer kan tillträda en befattning utan att ha någon utbildning i hur de skall hantera personal.
Personaltjänst blir ett sidospår som inte har samma prioritet som övriga funktioner. Det blir särskilt intressant när man jämför ekonomi- och personalfunktionen. I huvuddelen av fallen upplever jag att ekonomi alltid prioriteras högre. Men det är sällan ekonomin som löser uppgifter och uppdrag.
Ofta hörs argumentet ”det finns ingen rad i PRIO” trots att behovet finns. Ofta blir resultatet att ”någon” får en tillikauppgift trots att lämpliga kvalifikationer saknas. Produkten som levereras blir inte relevant utan endast en hyllvärmare som inte bidrar till att utveckla organisationen. Men organisationen har löst uppgiften, några exempel kan vara likabehandlingsplaner, systematiskt brandskyddsarbete m.m. Det är viktigare att få saken gjorda även om det sker till en lägre eller bristfällig kvalitet.

Försvarsmaktens personalsystem bygger fortfarande på ett cyklist tänk där det hela tiden tillförs personal. Arvet från värnplikten lever kavar vilket får effekten att individen inte blir viktig. Den anställde blir en hyllvara som kan ersättas med en annan. Systemdesignen är inte anpassad till hur organisationen fungerar, dessa signaler sprids sedan vidare i reklamfilmer och rekryteringskampanjer. Men vad innebär det att jobba i Försvarsmakten? Utifrån reklamfilmerna kan jag uppleva en bild som förmedlas inte stämmer med verkligheten. Individer som söker sig till försvarsmakten får ofta en bild av att verksamheten riktar sig till sensationssökande. Där verksamheten kretsar kring olika upplevelser som strid, dykning och fallskärmshoppning. Men den verkliga arbetssituationen för huvuddelen av personalen beskrivs aldrig. Är det för att den inte är tilltalande eller rekryteringsvänlig?
Sensationssökande individer är ofta dåliga på att utföra monotona och upprepande uppgifter som är vanligt förekommande i Försvarsmakten. Om man rekryterar individer som är upplevelsesökande är det sannolikt att dessa kräver mer stimulans. Individen slutar efter något år om inte förväntningarna uppfylls. Något som sällan diskuteras inom ramen för ekonomi är personalekonomi. Kostnader som uppkommer när personal slutar och ny måste utbildas. Med tanke på att arvet från värnplikten lever kvar är det kanske inte konstigt.

Våra val skapar vår organisation, vi väljer att ha rekryteringsproblem. Kan vi inte välja något annat?